Στην Ελλάδα ο φετινός Πανευρωπαϊκός Διαγωνισμός Επιχειρηματικότητας

Tο ALBA Graduate Business School at The American College of Greece φιλοξενεί φέτος στην Ελλάδα το διήμερο 31 Μαίου - 1η Ιουνίου τον πανευρωπαϊκό διαγωνισμό επιχειρηματικότητας European Business Plan of the Year.

 

 

Ο Διαγωνισμός European Business Plan of the Year είναι ο μακροβιότερος ευρωπαϊκός διαγωνισμός επιχειρηματικού σχεδίου. Θεσμοθετήθηκε το 1993 με πρωτοβουλία του INSEAD και του London Business School με στόχο την ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας και τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων. Πιο πρόσφατα, ιδρύθηκε ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός EUROPEAN BUSINESS PLAN OF THE YEAR COMPETITION FOUNDATION, που ανέλαβε τη διεξαγωγή του διαγωνισμού. Οι κριτές του διαγωνισμού είναι ανώτατα στελέχη επενδυτικών και πιστωτικών οργανισμών, ενώ αρκετά από τα επιχειρηματικά σχέδια που βραβεύονται μετατρέπονται σε πραγματικές επιχειρήσεις.

Κάθε χρόνο στο διαγωνισμό συμμετέχουν ομάδες φοιτητών από κορυφαίες Ευρωπαϊκές Σχολές Διοίκησης Επιχειρήσεων, μόνον κατόπιν προσκλήσεως. Αναμενόμενα, ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος, αφού έχουν τεθεί αυστηρά όρια για τoν αριθμό των Σχολών που συμμετέχουν, σε μια προσπάθεια να διατηρηθεί υψηλό ποιοτικό επίπεδο. Στην κριτική επιτροπή θα βρίσκονται διακεκριμένες προσωπικότητες από το χώρο της επιχειρηματικότητας τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό ενώ keynote speaker του διαγωνισμού θα είναι ο κ. Onic V. Palandjian, Chief Executive Officer στην εταιρεία Europa Profil Aluminium S.A.

Στο φετινό διαγωνισμό θα συμμετέχουν μεταπτυχιακοί φοιτητές ΜΒΑ από δέκα σχολές, μεταξύ άλλων, από το ALBA Graduate Business School at The American College of Greece, το EM Lyon Business School, το London Business School, το Manchester Business School, το Mannheim Business School και το WHU Otto Beisheim School of Management.

Το ALBA συμμετέχει στο διαγωνισμό από το 2001 και έχει κερδίσει τα περισσότερα βραβεία, 3 πρώτα το 2003, 2005 και 2010, 2 δεύτερα το 2006 και 2007 και ένα τρίτο το 2008, ενώ 9 στις 10 φορές έχει περάσει στον τελικό. Είναι δε, το μοναδικό εκπαιδευτικό ίδρυμα από την Ελλάδα που έχει μέχρι σήμερα προσκληθεί. Επιχειρηματικές ιδέες που παρουσιάστηκαν και κέρδισαν στο συγκεκριμένο διαγωνισμό, στη συνέχεια υλοποιήθηκαν και εξελίχθηκαν σε επιτυχημένες επιχειρήσεις όπως οι Nanophos και Movinno.

Οι σημαντικές αυτές επιτυχίες καταδεικνύουν πως η χώρα έχει αστείρευτες πηγές δημιουργικότητας, καινοτομίας, εργατικότητας και επιτυχίας σε διεθνή ανταγωνιστικά μέτωπα. Για αυτό το πάντα επίκαιρο θέμα ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και τη συμβολή της στην αναστροφή της οικονομικής συγκυρίας είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον Πρύτανη του ALBA και Κάτοχο της Επώνυμης Ακαδημαϊκής Έδρας στη Χρηματοοικονομική «Καίτη Κυριακοπούλου» αλλά και τον Δρ. Βασίλη Θεοχαράκη, Αναπληρωτή Καθηγητή Μάρκετινγκ & Επιχειρηματικότητας στο ALBA.

Ερώτηση: Ποια είναι τα εφόδια που χρειάζεται κάποιος για να αναπτύξει επιχειρηματική δραστηριότητα; Μία καλή ιδέα είναι αρκετή;

Βασίλης Θεοχαράκης: Μια καλή ιδέα είναι πάντα μια καλή αρχή, αλλά η σημαντικότητα μιας ιδέας είναι υπερεκτιμημένη. Για παράδειγμα, μια καλή ομάδα με μια μέτρια ιδέα είναι πάντα προτιμότερη από μια καλή ιδέα που υποστηρίζεται από μια μέτρια ομάδα - η καλή ομάδα πάντα μπορεί να μετατρέψει την μέτρια ιδέα σε καλή. Το πάθος και η επιμονή είναι από τα πιο σημαντικά εφόδια της ομάδας που συνεργάζεται και αποτελείται από μέλη με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Αυτή η διαφορετικότητα, επιτρέπει στην ομάδα να σκεφτεί πιο σφαιρικά και να είναι πολύ πιο δημιουργική. Η ικανότητα για την σύνθεση νέων ιδεών οδηγεί σε συγκριτικό πλεονέκτημα αλλά και είναι και βασικό στοιχείο επιβίωσης ιδιαίτερα στο ξεκίνημα. Η σύνθεση επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία και καλύτερα αντανακλαστικά στις προκλήσεις των αγορών και στις γρήγορες αλλαγές του επιχειρηματικού τοπίου.

Ερώτηση: Ποιοι είναι οι λόγοι και τα κίνητρα επιχειρηματικής δραστηριότητας στη σημερινή Ελλάδα; Υπάρχουν τομείς που ξεχωρίζουν;

Βασίλης Θεοχαράκης: Είναι πραγματικά ευτυχές γεγονός ότι η αντίληψη για το πόσο ελκυστική είναι μια θέση στο δημόσιο αλλάζει σημαντικά. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο κίνητρο για μια αλλαγή νοοτροπίας που ήθελε μια θέση στο δημόσιο σαν μια ευκαιρία ζωής και εξασφάλισης. Συνειδητοποιούμε ότι την επαγγελματική μας πορεία πρέπει την καθορίσουν περισσότερο οι γνώσεις μας και όχι κάποιο «βολικό καταφύγιο» στα χέρια του δημοσίου. Με τον περιορισμό των ευκαιριών στο δημόσιο, είναι φυσικό να αναζητά κανείς να διοχετεύσει την ενέργεια του στον ιδιωτικό τομέα όπου και η επιχειρηματικότητα φαίνεται πια σαν μια φυσική επιλογή. Άρα δεν είναι μόνο η ανάγκη που οδηγεί στην επιχειρηματικότητα αλλά πιο σημαντικά η αλλαγή της κουλτούρας που θα επιβραβεύει την επιχειρηματικότητα. Όλοι αναμένουμε την εξάλειψη των εμποδίων που περιορίζουν την επιχειρηματικότητα όπως το αβάσταχτο κόστος της γραφειοκρατίας και την αβεβαιότητα που δημιουργεί η πολυνομία.

'Εχω πραγματικά δυσκολία να καταλάβω την τόσο συχνή αναζήτηση για τομείς που θα ξεχωρίσουν. Την θεωρώ μια πραγματικά μάταια αναζήτηση. Σκεφτείτε ότι πολύ συχνά λέμε ότι ο τομέας την πράσινης ενέργειας είναι υψηλά υποσχόμενος. Πόσοι ευρωπαίοι θα ήθελαν σήμερα να είναι παραγωγοί φωτοβολταικών πάνελ όταν τα περισσότερα εργοστάσια έχουν οδηγηθεί σε χρεωκοπία λόγω του έντονου ανταγωνισμού και των αλλαγών στις επιδοτήσεις; Γιατί να είναι λοιπόν κάποιος σε έναν τομέα που φαίνεται ελκυστικός στους πολλούς χωρίς να έχει κάποια διαφοροποίηση, παρά σε έναν παραμελημένο τομέα όπου ο ανταγωνισμός είναι οκνηρός; Άρα η αναζήτηση του τομέα είναι πολύ προσωπική υπόθεση με βασικό οδηγό τις ικανότητες που κατέχει μια ομάδα για διαφοροποίηση στον συγκεκριμένο τομέα.

Ερώτηση: Το διαδίκτυο ως πεδίο επιχειρηματικότητας: Υπάρχουν χαρακτηριστικά γνωρίσματα ή πλεονεκτήματα που το διαφοροποιούν από άλλους τομείς;

Βασίλης Θεοχαράκης: Το διαδίκτυο έχει σαν βασικό του χαρακτηριστικό ότι είναι από την φύση του παγκόσμιο. Το να λανσάρει κανείς κάποια υπηρεσία είναι σχεδόν ανεξάρτητο με το που βρίσκεται καθώς μπορεί να προσεγγίσει χρήστες από παντού. Αυτό και μόνο το χαρακτηριστικό κάνει το διαδίκτυο εξ' ορισμού μια ανοικτή αγορά που ενώ μπορεί να οδηγήσει μερικές νέες εταιρίες σε απίθανα υψηλές αποτιμήσεις, είναι και μια αγορά που είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Η επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος έχει να κάνει και με την ικανότητα της ομάδας να αντιληφθεί παγκόσμιες ανάγκες αλλά και να έχει την ικανότητα και πόρους μάρκετινγκ για να τις υποστηρίξει. Σε αυτό το κομμάτι η ύπαρξη χρηματοδότη (Venture Capital) που κατανοεί την αγορά και έχει εμπειρία στη στήριξη νέων επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερα σημαντική. Στην Ελλάδα υπάρχουν δημιουργηθεί πρόσφατα Venture Capital funds τα οποία έχουν την δυνατότητα και ικανότητα να υποστηρίξουν τέτοιες προσπάθειες.

Ερώτηση: Με ποιο τρόπο μπορούν να προσφέρουν στην οικονομική ανάπτυξη οι startup εταιρείες;

Νικόλας Τραυλός: Οι startup εταιρείες μπορούν να αποτελέσουν άμεσα ένα ζωτικό βραχύονα ανάπτυξης της οικονομίας μας. Ιδιαίτερα, οι startup εταιρείες υψηλής τεχνολογίας μπορούν να απασχολήσουν πτυχιούχους πολυτεχνικών και άλλων σχολών θετικής κατεύθυνσης, οι οποίοι με τη συνεργασία κατόχων MBA πτυχίων μπορούν να μετατρέψουν ευρεσιτεχνίες που δημιουργούνται στα πολυτεχνεία, σε βιώσιμες επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό. Η χώρα μας έχει πλούσιο ανθρώπινο δυναμικό με γνώσεις, δημιουργικότητα, εργατικότητα, επιμονή και επιχειρηματικό πνεύμα. Αυτό που λείπει είναι η επιχειρηματική κουλτούρα που ενεργοποιεί τις αστείρευτες δυνατότητες των νέων ανθρώπων. Οι startup εταιρείες θα αποτελέσουν παράδειγμα προς μίμηση για νέους πτυχιούχους. Ανάλογες πρωτοβουλίες έχουν αναληφθεί με επιτυχία σε αρκετές χώρες όπως το Ισραήλ, οι Σκανδιναβικές χώρες, η Ιταλία κλπ.

Ερώτηση: Τι συμβουλές θα δίνατε σε όσους θέλουν να ασχοληθούν με την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, και κυρίως στους νέους;

Νικόλας Τραυλός: Πρώτον, πρέπει να έχουν το θάρρος να τολμούν να παλεύουν με το άγνωστο. Πρέπει να έχουν υπομονή και να είναι έτοιμοι να αναλάβουν ρίσκα. Η προοπτική της απασχόλησης στο Δημόσιο Τομέα με σίγουρο μισθό και μόνιμη θέση, αποτελεί ανάμνηση του παρελθόντος.

Δεύτερον, πρέπει οι νέοι να αναζητούν τρόπους που θα τους επιτρέψουν να δημιουργήσουν απασχόληση και προστιθέμενη αξία.

Τρίτον, πρέπει να είναι ευέλικτοι, ανοικτοί σε νέες ιδέες και πρόθυμοι να διευρύνουν και να ικανοποιούν τις ανάγκες του πελάτη.

Τέταρτον, να είναι εξωστρεφείς και να επιδιώκουν να είναι τα προιόντα τους ανταγωνιστικά διεθνώς.

Πέμπτον, απαιτείται όραμα και ομαδικό πνεύμα.

Πηγή:www.kathimerini.gr

Τεχνική υποστήριξη: dastasupport@teipat.gr

Βασισμένο στο Drupal