Είστε εδώ
ΔΑΣΤΑ › Mονάδα Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας › Καλές Πρακτικές › Πόσο "ζωντανά" είναι τα μηνύματα που στέλνετε;Πόσο "ζωντανά" είναι τα μηνύματα που στέλνετε;
Απόγευμα Παρασκευής στο Γκάζι, δίπλα στη γραμμή του τρένου, συναντηθήκαμε με τον Γιώργο Σπανουδάκη, Πρόεδρο και Συνιδρυτή της Pinnatta. Τι μας έμεινε από τη συνάντηση εκτός από την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση; 1) το playroom (ένα αυτοσχέδιο γηπεδάκι για ποδόσφαιρο που πιάνει ολόκληρο δωμάτιο) στο οποίο εκτονώνεται η ομάδα όταν κάνει διάλλειμα, 2) το ιδιαίτερο χρώμα (κάτι μεταξύ γαλάζιου και πράσινου) που είναι πολύ χαρακτηριστικό όπως φαίνεται και στο λογότυπο – η ομάδα το ονομάζει «πινιατέ» και 3) το υπέροχο ηλιοβασίλεμα εκείνης της ημέρας.
Αγγελική Μητροπούλου: Πώς γεννήθηκε η ιδέα αυτή;
Γιώργος Σπανουδάκης: Η ιδέα ήταν μια από τις πολλές ιδέες που είχαμε. Δεν ξεκινήσαμε για να κάνουμε δηλαδή κατευθείαν την εφαρμογή Pinnatta. Στην ουσία ενώθηκαν δύο εταιρίες με το δυναμικό τους που έκαναν τελείως διαφορετικά πράγματα. Η μία ήταν εταιρία διαφημιστική και η άλλη δημιουργούσε παιχνίδια για το facebook. Μέσα από τη συνεργασία γνωριστήκαμε και φτιάξαμε προοδευτικά την ομάδα που έχουμε τώρα. Διαπιστώσαμε μέσα από την αρχική συνεργασία ότι έχουμε αλληλοσυμπληρωματικές γνώσεις και εμπειρίες. Μέσα από πολλές συζητήσεις, επιλέξαμε το επόμενο project μας, που ήταν η εφαρμογή αυτή, την οποία και ξεχωρίσαμε εξαιτίας της δυναμικής της και των δυνατοτήτων της.
Η ιδέα για την εφαρμογή ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2010. Το φθινόπωρο του ιδίου έτους ξεκινήσαμε την αναζήτηση επενδυτών για να αρχίσουμε να την δημιουργούμε σε ένα πιο πρακτικό επίπεδο. Ήταν μια περίοδος πολύ δύσκολη για αναζήτηση επενδυτών. Η αρχική ιδέα αφορούσε μια πρωτότυπη εκδοχή ανταλλαγής ψηφιακών δώρων και ονομαζόταν gipht.me. Σιγά σιγά η ιδέα εξελίχθηκε και κατέληξε στην αναταλλαγή «ζωνταντών» μηνυμάτων. Έτσι η ομάδα αποφάσισε να αλλάξει και την ονομασία της εφαρμογής σε Pinnatta. Η εφαρμογή είναι διαθέσιμη από τον Αύγουστο του 2012.
Αγγελική: Από πού προέκυψε το όνομα;
Γιώργος: Ψάχναμε σχεδόν ένα μήνα να βρούμε όνομα και domains. Ψάχναμε ένα όνομα ευχάριστο, που θα μπορεί κάποιος εύκολα να το θυμηθεί και που θα μεταφέρει θετική ενέργεια και διάθεση για «παιχνίδι». Το Pinnatta είναι ένα παιχνίδι που παίζεται στα παιδικά πάρτυ κυρίως στην Αμερική. Οι συμμετέχοντες χτυπάνε ένα παιχνίδι που κρύβει μέσα του δωράκια και λιχουδιές. Με κλειστά τα μάτια προσπαθούν χτυπώντας το, να το πετύχουν και να κερδίσουν ότι αυτό έχει μέσα. Κατ' αντιστοιχία με το παιχνίδι από το οποίο εμπνευστήκαμε το όνομα, η εφαρμογή έχει διαδραστικότητα, εμπεριέχει και το στοιχείο της έκπληξης, έχει ενθουσιασμό, χαρά και ενισχύει την παιχνιδιάρικη διάθεση του χρήστη. Βγάζει συναισθήματα, δηλαδή. Αυτή είναι και η κορυφαία στιγμή της εφαρμογής.
Αγγελική: Κάνατε έρευνα αγοράς;
Γιώργος: Βεβαίως, κάναμε πολύ μεγάλη έρευνα αγοράς. Ήταν από την αρχή μέσα στα σχέδιά μας καθώς ήταν και κομμάτι του επιχειρηματικού μας σχεδίου (business plan).
Αγγελική: Πόσο δύσκολη ήταν η εξεύρεση οικονομικών πόρων;
Γιώργος: Η προσπάθεια εξεύρεσης επενδυτών είναι full time job και απασχολεί αν όχι δύο , ένα άτομο σίγουρα. Επίσης, πρέπει να τονιστεί ότι το υλικό που ετοιμάζει κάποιος με σκοπό την παρουσίαση της εκάστοτε ιδέας στους επενδυτές οφείλει να είναι παρουσίαση υψηλού επιπέδου. Πρέπει να είναι όσο πιο άρτιο, ολοκληρωμένο και καλαίσθητο γίνεται. Από τις φωτογραφίες που περιλαμβάνονται μέχρι τις λέξεις που χρησιμοποιούνται. Εκτός από τα σχετικά έγγραφα είχαμε και ένα prototype. Απευθυνθήκαμε κυρίως στο εξωτερικό και ιδιαίτερα σε Αμερικάνους, Ρώσους και Κινέζους επενδυτές. Δεν ήταν ούτε εύκολο αλλά ούτε και ακατόρθωτο. Γενικά όσον αφορά τα startups είναι θέμα ανταγωνισμού. Ο επενδυτής αναρωτιέται «γιατί να επενδύσω στη δικιά σας startup και όχι σε κάποια άλλη;» και ο ενδιαφερόμενος πρέπει να πείσει ώστε εκείνος να επιλέξει την startup που εκπροσωπεί.
Συμμετείχαμε και σε pitching events αλλά κυρίως βοήθησε το γεγονός ότι από τις προηγούμενες δουλειές μας γνωρίζαμε κόσμο. Έτσι καταφέραμε να δικτυωθούμε ακόμα περισσότερο. Δεν αρκεί να έχει κάποιος πειθώ και ικανότητες πώλησης. Οι επενδυτές πρώτα δίνουν βάση στην ομάδα και ποιοι την απαρτίζουν και μετά στο προϊόν. Σε αυτήν ουσιαστικά επενδύουν. Γιατί η επένδυση σε μια ομάδα έχει πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Συνήθως τα startups δεν αποτυγχάνουν στην ιδέα αλλά στην υλοποίηση. Μια ιδέα από μόνη της δύσκολα χρηματοδοτείται.
Αγγελική: Πόσο δεκτικό ήταν το ελληνικό target group στην αρχή του λανσαρίσματος της νέας καινοτομικής αυτής υπηρεσίας;
Γιώργος: Στην αρχή δεν είχε μεγάλη ανταπόκριση αλλά όσο πάει και βελτιώνεται. Η Ελλάδα είναι μικρή αγορά για τους δικούς μας στόχους αλλά είναι πολύ χαρακτηριστική. Μας βοηθάει ουσιαστικά να ελέγχουμε και να διορθώνουμε την εφαρμογή ώστε να γίνεται ολοένα και καλύτερη.
Αγγελική: Από πόσα και ποια τμήματα αποτελείται η εταιρία η οποία διαχειρίζεται την εφαρμογή; Ποια τμήματα βρίσκονται στην Ελλάδα;
Γιώργος: Η εταιρία που είναι «πίσω» από την εφαρμογή ιδρύθηκε στην Αμερική γιατί πολύ απλά και ξεκάθαρα κανένας δεν ήθελε να επενδύσει τα χρήματά του στην Ελλάδα με τις υπάρχουσες δυσχερείς συνθήκες, το υπάρχον φορολογικό και νομοθετικό πλαίσιο καθώς και το αβέβαιο κλίμα. Τα κεντρικά γραφεία είναι στην Αμερική αλλά οι περισσότεροι είμαστε στην Ελλάδα και πηγαινοερχόμαστε. Στην Αμερική κατά βάση βρίσκονται οι advisors μας. Θέλουμε το κομμάτι της παραγωγής να μείνει στην Ελλάδα αλλά θέλουμε παράλληλα να μεταφέρουμε τον επιχειρηματικό σχεδιασμό στην Αμερική.
Αγγελική: Τι υπηρεσίες προσφέρει και πώς ακριβώς λειτουργεί;
Γιώργος: Από την πλευρά του χρήστη, είναι μια εφαρμογή που επιτρέπει την ανταλλαγή διαδραστικών μηνυμάτων. Για την ανταλλαγή μηνυμάτων μέσω της Pinnatta και για την εκμετάλλευση των δυνατοτήτων της εφαρμογής είναι απαραίτητη προϋπόθεση να έχουν την εφαρμογή εγκατεστημένη στο smartphone τους οι χρήστες. Από επιλογή η πλατφόρμα είναι σχεδιασμένη για να λειτουργεί σε τέτοιου είδους κινητά τηλέφωνα και όχι σε κάποιο desktop.
Στην αρχή, κατά το σχεδιασμό των διαθέσιμων μηνυμάτων, λειτουργούσαμε τελείως διαισθητικά. Υποθέταμε γα παράδειγμα ότι αρέσει στον κόσμο να λέει «Χρόνια Πολλά» και να στέλνει ευχές. Άρα εκτός από τα μηνύματα αυτού του τύπου που φτιάξαμε, σκεφτήκαμε ότι πρέπει να υπάρχουν αντίστοιχα τα οποία να απαντούν με «Ευχαριστώ».
Αγγελική: Ποιο είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα για τους χρήστες;
Γιώργος: H εφαρμογή δίνει τη δυνατότητα πλήρους αξιοποίησης της συσκευής του χρήστη. Ένας χρήστης μπορεί σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό να εμπλουτίσει και να διαμορφώσει το περιεχόμενο των μηνυμάτων που ανταλλάσει με άλλους χρήστες. Ειδικά όσον αφορά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει παρατηρηθεί ότι ο κόσμος δυσκολεύεται πάρα πολύ να εκφράσει αυτό που νιώθει ή που θέλει να πει. Η Pinnatta μπορεί να διευκολύνει τους χρήστες να ξεπεράσουν και αυτό το ζήτημα.
Αγγελική: Ποιο είναι το βασικό target group χρηστών που χρησιμοποιεί την εφαρμογή;
Γιώργος: Το βασικό κοινό-στόχος μας προς το παρόν είναι το 18-35 γιατί υπάρχει ειδικά στην Αμερική σχετική νομοθεσία που είναι πολύ αυστηρή. Η εφαρμογή περιέχει και αναφορές σε αλκοόλ για παράδειγμα, ζήτημα για το οποίο είναι πολύ ευαίσθητοι στην Αμερική. Σκοπός μας όμως είναι με την κατάλληλη διαμόρφωση στο λειτουργικό σύστημα ένας χρήστης ακόμα και μικρότερης ηλικίας να μπορέσει στο μέλλον να χρησιμοποιεί την εφαρμογή αλλά να έχει την επιλογή εργαλείων που επιτρέπονται από τη νομοθεσία. Να γίνει δηλαδή το κατάλληλο customization.
Αγγελική: Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει για εσάς η απόκτηση συστηματικού feedback;
Γιώργος: Παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο γι' αυτό φροντίσαμε να δημιουργήσουμε και να «τρέξουμε» για αρκετό καιρό και μια beta έκδοση της εφαρμογής την οποία την κατέβασαν 2.500 χρήστες. Έτσι μπορέσαμε να καταλάβουμε σε βάθος και πιο πρακτικά τι τους άρεσε και τι όχι, ποια εργαλεία τους βολεύουν περισσότερο, τι θα θέλανε να υπάρχει ως δυνατότητα που δεν το είχαμε ήδη στις σχετικές επιλογές κτλ. Σχεδόν ξανασχεδιάσαμε από την αρχή κάποια τμήματα της εφαρμογής. Μετά ξανατρέξαμε δοκιμαστική εκδοχή και συλλέξαμε πληροφορίες μέσω ερωτηματολογίων. Ουσιαστικά «προκαλούμε» τον κόσμο και μέσα από τα social media να μας δώσει ιδέες που θα βελτιώσουν την εφαρμογή ακόμα περισσότερο.
Αγγελική: Ποια θεωρείτε milestones στην πορεία της εταιρίας από την ίδρυσή της;
Γιώργος: Πρώτον, επίτευγμα θεωρούμε ότι καταφέραμε να ιδρύσουμε την εταιρία στην Αμερική. Μετά, πολύ σημαντική στιγμή ήταν η εξασφάλιση της πρώτης χρηματοδότησης και φυσικά η ολοκλήρωση της πλατφόρμας. Milestone θεωρούμε ακόμα και την έκδοση της εφαρμογής.
Αγγελική: Σκοπεύετε να επεκτείνετε το περιεχόμενο;
Γιώργος: Το περιεχόμενο εξαιτίας της φύσης της εφαρμογής, πρέπει και θα διανθίζεται συνεχώς αλλά με μεγάλη προσοχή χρησιμοποιώντας πάντα το feedback που λαμβάνουμε.
Αγγελική: Πώς βλέπετε το κλίμα στην Ελλάδα για startups σήμερα;
Γιώργος: Είναι πολύ καλύτερο απ'ότι ήταν πριν από δύο χρόνια. Βέβαια, θεωρώ ότι ακόμα δεν υπάρχει ελληνικό startup ecosystem. Υπάρχουν πολλές ομάδες με ιδέες, αλλά αναλογικά πολύ λίγα startups που έχουν φτάσει σε ένα σημείο να έχουν ένα ολοκληρωμένο προϊόν/υπηρεσία. Έχουν γίνει αρκετά βήματα προόδου αλλά δυστυχώς δεν αρκούν.
Αγγελική: Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση σήμερα για την ίδρυση ενός startup;
Γιώργος: Η μεγαλύτερη ίσως πρόκληση-πρόβλημα είναι η εξεύρεση επαρκούς χρηματοδότησης τουλάχιστον για το ξεκίνημα. Από τη στιγμή που θα βρεις το funding τα πράγματα σίγουρα είναι πιο εύκολα.
Προσωπικά, εντοπίζω αλλού σοβαρά προβλήματα. Στην ΑΣΟΕΕ (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) για παράδειγμα, κανείς δεν μαθαίνει κανέναν για το πώς να ξεκινήσει να φτιάξει τη δική του επιχείρηση. Τους μαθαίνουν πώς να γίνουν τα τέλεια γρανάζια σε μια τέλεια μηχανή. Πώς για παράδειγμα θα γίνουν διευθυντές πωλήσεων. Υπάρχει πολύ υψηλού επιπέδου εκπαίδευση σε λάθος κατεύθυνση.
Αγγελική: Πόσο χρήσιμα θεωρείτε τα διάφορα events που γίνονται στην Αθήνα κυρίως αλλά και σε μεγάλες πόλεις της περιφέρειας όπως πχ ο Βόλος (open coffee);
Γιώργος: Είναι πολύ χρήσιμα και πολύ αναγκαία. Όπως ανέφερα και νωρίτερα στη συζήτησή μας, θεωρώ ότι ακόμα ελληνικό οικοσύστημα δεν υπάρχει. Τώρα διαμορφώνεται σε όλα τα επίπεδα. Από τους επενδυτές μέχρι το κοινό και τους ενδιαφερόμενους. Δυστυχώς ακόμα επικρατεί η άποψη ότι αν κάποιος έχει μια καλή ιδέα, δε θα βγει να την πει, γιατί θα του την κλέψουν. Υπάρχει ένας κακώς εννοούμενος ανταγωνισμός. Πρέπει να υπάρχει αλληλοβοήθεια στο community για να υπάρξει εξέλιξη στο χώρο των startup. Όταν η κοινότητα ισχυροποιηθεί, τότε θα μπορούν να γεννιούνται και ισχυρά startup. Συνεπώς, τα events αυτά καλύπτουν τη βασικότερη ανάγκη που είναι η ενημέρωση. Επίσης, βοηθάνε πάρα πολύ στο να ξεκαθαρίσει το τοπίο όσον αφορά στους ενδιαφερόμενους εκείνους που παίρνουν στα σοβαρά τις συγκεκριμένες επιχειρηματικές διαδικασίες που αφορούν στην επένδυση και την ίδρυση ενός startup.
Αγγελική: Τον τελευταίο καιρό ακούγεται συζητείται το γεγονός αν μπορεί η Ελλάδα να γίνει η Silicon Valley της (νοτιοανατολικής) Ευρώπης. Εσείς πώς βλέπετε αυτό το ενδεχόμενο; Είναι κάτι τέτοιο εφικτό και αν ναι κάτω από ποιες προϋποθέσεις;
Γιώργος: H Silicon Valley χτίζεται από το 1940 για να μπορέσει να είναι στα επίπεδα που είναι τώρα. Έχει στηθεί με σύστημα. Όπως έχω αναφέρει, η έλλειψη ελληνικού οικοσυστήματος για τα startup είναι πολύ σημαντική τροχοπέδη. Η καλύτερη λύση είναι να επισκεπτόμαστε αντίστοιχα οικοσυστήματα του εξωτερικού και να μαθαίνουμε από αυτά. Τέτοια μπορεί να είναι η Silicon Valley αλλά και του Τελ Αβίβ, μιας και οι Ισραηλίτες είναι που είναι πολύ παρόμοιος λαός. Μπορούμε από αυτά να πάρουμε τα κατάλληλα στοιχεία και να τα «φέρουμε» στην Ελλάδα, όμως κάνοντας τις απαραίτητες προσαρμογές. Δεν ξέρω αν μπορούμε άμεσα να γίνουμε η Silicon Valley της νοτιανατολικής Ευρώπης αλλά νομίζω ότι το παράδειγμα του Ισραήλ είναι σίγουρα πιο ρεαλιστικός στόχος.
Επίσης, πρέπει να τονιστεί ότι η Silicon Valley στήθηκε με ιδιωτικούς πόρους ενώ στο Τελ Αβίβ δόθηκαν κρατικοί πόροι. Υπάρχει σημαντική διαφορά μεταξύ Αμερικάνικης και Ευρωπαϊκής επιχειρηματικότητας. Στην Αμερική υπάρχει αυστηρότερος έλεγχος στα κονδύλια που δίνονται για τις επιχειρηματικές δραστηριότητες.
Θεωρώ ότι οι ελληνικές startup μπορούν να βοηθήσουν την Ελληνική Οικονομία. Η Ελληνική Οικονομία βασιζόταν πάντα στο θεσμό της οικογενειακής επιχείρησης. Ποτέ δεν είχαμε μεγάλες μονάδες βιομηχανικές που κατασκευάζουν αυτοκίνητα, αεροπλάνα και άλλα αντίστοιχα. Πάντα είχαμε μικρές βιοτεχνικές επιχειρήσεις, τουριστικές κτλ. Ουσιαστικά, οι startup δεν διαφέρουν σε αυτό. Είναι και αυτές μια οικογένεια. Δεν μπορείς να πας να κάνει μια startup με κάποιον που δεν ξέρεις. Την κάνεις με τον κολλητό σου. Την κάνεις με τον φίλο σου από το Πανεπιστήμιο. Είσαι στο γραφείο πολύ περισσότερες ώρες απ'ότι είσαι με την οικογένειά σου. Ακόμα μια ομοιότητα είναι ότι χρειάζεσαι περίπου τα ίδια κεφάλαια για την ίδρυση μιας startup και μιας τυπικής οικογενειακής επιχείρησης.
Κατ' αντιστοιχία, θεωρώ ότι στην Ελλάδα για τα startup χρειαζόμαστε κάτι σαν το Eurobasket του '87. Η Ελλάδα έγινε γνωστή και άρχισε να δημιουργείται μια «λεγεώνα» εκπληκτικών παιχτών μπάσκετ με διεθνή καταξίωση. Όταν θα έχουμε την πρώτη μεγάλη παγκόσμια επιτυχία από μια ελληνική startup, και θα υπάρξει η απομυθοποίηση ότι και οι Έλληνες μπορούν να το κάνουν, τότε θα γίνει το ίδιο πράγμα. Θα δημιουργηθεί ένα τεχνολογικό hub πολύ ισχυρό. Και αυτό είναι που έχουμε ανάγκη ως χώρα.
Πηγή:epixeiro.gr